Call-Center Live

Reglati presiunea in concordanta cu viteza de rulare!

Este foarte important sa va reglati presiunea din roti, in functie de viteza cu care va deplasati. Bineinteles ca legislatia din domeniul auto impune anumite reguli si limite de viteza, si acest detaliu legat de adaptarea presiunii la viteza ar parea foarte inutil. Insa nu este asa, aveti rabdare sa cititi tot ce avem de spus.

Ne adresam in primul rand celor mai curajosi dintre noi.

Flancurile anevlopelor se uzeaza in timp, din cauza greutatii pe care o au de suportat, iar banda de rularea se aplatizeaza si ea, la contactul cu soseaua.

Specialistii numesc diferenta dintre partea care se uzeaza, la contactul cu solul, cea din mijlocul anvelopei, si cea care nu se uzeaza, prin termenul de deflexie.

Ddeformarea si aplatizarea benzii de rulare, sunt direct proportionala cu viteza de rulare a autovehiculului pe sosea. Prin urmare deflexia este mai importanta si mai semnificativa, cu cat viteza de rulare este mai mare.

Adaptati presiunea intotdeauna la viteza cu care circulati de obicei, pentru performante inalte ale pneurilor si pentru siguranta dvs.

O sa facem o scurta sinteza a vitezelor si a nivelului presiunii din anvelope, pentru a stii cum si cu cat sa rulati pe sosele, pentru confortul optimal al cauciucurilor.

Spre exemplifuicare, folosim o anvelopa standard,  cu dimeniunile de 215/50R17 91W. se stie ca numărul de rotații pentru aceasta este de aproximativ 520 intr-un  kilometru. La viteza de 50km/h, numărul de rotații realizat este de aproximativ 7 la fiecare secunda. Daca viteza de rulare este de 240km/h, cresc si numarul de rotatii, atingand chiar 35 pe secunda. Astfel vorbim de o deflexie a pneurilor la fiecare 28 milisecunde.

Nu uitati viteza excesiva inseamna automat o deformare excesiva a pneurilor.

 

Organizația Europeană Tehnică a Pneumaticelor și a Roții, pe scurt ETRTO, atrage atentia asupra fenomenului de deflexie a anvelopelor, si face eforturi pentru constientizarea in masa a nevoii reducerii deflexiei, pentru a scadea riscul de accidentare a automobilistilor, in trafic, mai ales in cazul celor care merg constant cu viteze mari.

Prin urmare se doreste adaptarea sarcinii si a presiunii la viteza folosita de obicei de soferi.pentru viteze mari presiunea trebuie sa fie mai mare fata de cea specificata pe flancul anvelopei.

 

Astfel dam un exemplu, pentru un pneu de 215/50R17 91W, presiunea recomandata de catre producator este de 2.4 bar. Aceasta trebuie crescuta cu 0,10 bar la fiecare 10km/h cu care rulati in plus fata de viteza normala.

La viteza mare trebuie sa scadetisi sarcina masinii. Astfel cresteti presiunea la fiecare 10km/h, cu 0,1 bar, dar scadeti si greutatea transportata cu 5%, la fiecare astfel de interval.

Prin urmare, in cazul pneurilor de 215/50R17 91W care are un indice de sarcină recomandat de producator de 671kg, la o viteza de 270 km/h nu mai poate transporta atata, ci doar 570kg.

Lururile acestea trebuie adaptate si luate in serios, mai ales in cazul masinilor care transporta marfa, unde rulajul este mare, dar si uzura, chiar si in conditii obisnuite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

preloader